VISUELL IDENTITET

Visuell kraft åt Kompetenskraft
I våras fick klassen ett skarpt uppdrag åt en riktig kund. Detta innebar att ta fram en visuell identitet för projektet Kompetenskraft, ett initiativ som drivs av Drivhuset Skaraborg. Projektets syfte är att stärka banden mellan studenter och industriföretag i Skaraborg. Vi var fyra olika grupper som tog fram varsin identitet. Av dessa valde projektledarna slutligen en. Till vår stora glädje föll valet på vår identitet, något vi är väldigt stolta över!
Med ledord som samverkan, arbetsgivarattraktivitet, innovation, hållbarhet och utveckling skapade vi en visuell identitet som vi tycker fångar projektets syfte på ett träffsäkert sätt.


Kraftiga färger
Vi valde tre färger som tillsammans skapar en balans mellan trygghet, kreativitet och styrka, vilket speglar projektets kärnvärden: samverkan, innovation och funktionalitet. Färgerna kompletterar varandra och passar även ihop med Drivhusets färgpalett vilket gör det enkelt att använda dem i olika situationer och vid olika behov.
Orange – Färgen kan kopplas till industri och väcker uppmärksamhet. Den symboliserar kreativitet och energi. En varm orange ton som väcker uppmärksamhet utan att kännas aggressiv.
Grön – För mer kontrast valde vi den mörkgröna färgen som känns naturlig och lugn. Grön står för stabilitet och hållbarhet. En mörkgrön som kan kopplas till struktur och långsiktigt samarbete.
Vit – Är en neutral kompletterande färg. En smutsig vit som ger en mer naturlig känsla och mjukare kontrast.


En kommunikativ lagspelare
Min roll i projektet var vice projektledare. Jag trivdes väldigt bra i rollen och när vår projektledare gick på några veckors föräldraledighet blev jag tillfällig projektledare under den perioden. Vad detta innebar i praktiken var att jag höll koll på planeringen, vad som skulle göras och vem som skulle göra vad. I diskussionen såg jag till att uppmärksamma projektets syfte, mål och ledord så att de inte glömdes bort, samt att kundens önskemål och tankar stod i fokus – allt detta för att i slutändan få en nöjd kund som kände sig hörd och lyssnad på.
Jag trivdes bra i den rollen då jag är en van lagspelare som tycker om att samarbeta och kommunicera med andra – uppskattar diskussionen och att höra andras tankar för att tillsammans skapa något bra. Samordna möten och strukturera upp vad som ska göras är slutligen det som får arbetet framåt och något jag mår väldigt bra av.




