FOLDER FÖR IQ


Med eller utan - fest för alla
Här skapade jag en folder för Systembolagets dotterbolag IQ. Detta var ett fiktivt uppdrag jag själv kommit på för att öva på att jobba mot en kund med grafiska och kommunikativa riktlinjer att ta hänsyn till.
IQ jobbar med att stärka unga i att ta trygga beslut kring alkohol. Därför gjorde jag en folder med hur du får till en bra fest, med eller utan alkohol. Recept på en bra fest helt enkelt.
I foldern får du tips på upplägg på festen som både öppnar upp för samtal och bidrar till inkludering. Den innehåller också några drinkar som går att göra både med och utan alkohol, samt tips på icebreakers och lättsamma lekar. Till sist en liten gåva med glasmarkörer med pigga färger från IQ:s grafiska profil, för att hålla ordning på sitt glas under kvällen.




Form möter förväntan
Under skapandet av foldern hade jag först lite olika idéer på kul vikningar som passade temat. Tillslut landade jag i en ”brevviking” för att på så sätt likna en festinbjudan eller liknande. Det skapar även en viss typ av spänning med ett brev då man blir nyfiken på vad som kan finnas i. För att bemöta spänningen gjorde jag även en lite ”gåva” i form av glasmarkörerna för att uppfylla förväntningarna. På insidan av foldern, eller inbjudan, står informationen blandat med bilder som jag försökt efterlikna IQ:s bildspråk och identitet.
Programmen jag använt mig av är Illustrator och Photoshop.